VÄVA VADMAL från Rönnebergs härad
|
|||
Danstyp | |||
Ursprungsland | |||
Musik | Getabockadansen efter Erland Hansson, Flädie, eller valfri väva vadmalmelodi till vilken sångtexten passar | ||
Koreografi | |||
Fattningar | |||
Steg | Springsteg | ||
Utgångsställning | Jämt antal par på linje, damerna till vänster och kavaljererna till höger. Par 1, ledarparet, står längst från fronten |
Antal takter | ||||||||||||||||||||
Tur 1 Varpning |
2/par |
Höger hands kedja. Första och sista paret börjar kedjan mot egen, de
övriga börjar kavaljer mot kavaljer respektive dam mot dam. Kedjan dansas
med en handfattning per omgång
|
||||||||||||||||||
Tur 2 Svepning |
4 | Par 1 fattar hand i hand och dansar, kavaljeren utanför och damen innanför, förbi damerna som sitter på huk och utför handklapp, | ||||||||||||||||||
4 |
fortsätter på motsvarande sätt förbi kavaljererna
|
|||||||||||||||||||
Tur 3 Solvning |
Par 1 delar sig och omdansar enligt nedan: | |||||||||||||||||||
2 | Höger armkrok: | K1 | och | D2 | samt | D1 | och | K2 | ||||||||||||
2 | Vänster armkrok | K1 | och | D1 | ||||||||||||||||
2 | Höger armkrok: | K1 | och | D3 | samt | D1 | och | K3 | ||||||||||||
2 | Vänster armkrok | K1 | och | D1 | ||||||||||||||||
4/par | Så fortsättes tills springparet dansat med alla i raderna, omväxlande med egen omdansning | |||||||||||||||||||
2 | Par 1 ställer sig sist i respektive led varefter | |||||||||||||||||||
2 |
linjerna dansar mot varandra, stannar med fotstamp och fattar enkel
handfattning med front mot par 1. Par 1 har front met de andra paren
|
|||||||||||||||||||
Tur 4 Trampning |
3/par |
Par 1 bildar port och börjar turen mot par 6 som dansar under porten (1
takt), därefter bildar par 5 port som par 1 dansar under samtidigt som
par 6 under helomvändning byter handfattning (1 takt), osv.
OBS att paren börjar turen först då par 1 kommer, och att de först dansar mot fronten, gör helt om på flygeln, dansar därefter till andra flygeln och gör helt om. När paren sedan dansar tillbaka stannar de då de möter par 2 på turens utgångsplats och fattar dubbel handfattning
|
||||||||||||||||||
Tur 4 | Takt: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Par: | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 | 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | v | ||||
3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 6 | 1 | 5 | 6 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | i | |||||
5 | 4 | 1 | 3 | 6 | 2 | 5 | 1 | 4 | 6 | 3 | 5 | 2 | 4 | 4 | l | |||||
6 | 1 | 4 | 6 | 3 | 5 | 2 | 4 | 1 | 3 | 6 | 2 | 5 | 5 | 5 | a | |||||
1 | 5 | 6 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||
1 | 6 | 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Tur 5 | Takt: | 1-2 | 3-4 | 5-6 | 7-8 | 1-2 | 3-4 | 5-6 | 7-8 | 1-2 | 3-4 | 5-6 | 7-8 | 1-2 | 3-4 | 5-6 | 7-8 | |||
Inramade par har i tur 4 på angiven takt och i tur 5 på angivna takter utfört en förflyttning. Ej inramade par vilar | ||||||||||||||||||||
Vävning | 2 | Par 1 backar ut ur uppställningen snett från fronten, | ||||||||||||||||||
2 | dansar in mellan paren 6 och 5 till damernas utgångslinje samtidigt som par 6 backar snett mot fronten | |||||||||||||||||||
2 | Par 1 backar in mellan paren 5 och 4 samtidigt som par 6 vilar och par 5 dansar framåt snett mot fronten, | |||||||||||||||||||
2 | par 1 dansar in mellan paren 4 och 3 samtidigt som paren 4 och 5 backar snett mot fronten och par 6 dansar framåt snett från fronten | |||||||||||||||||||
6/par |
Övriga par avvaktar tills par 1 "skiljer av dem". Paren börjar
då i motsatt riktning mot par 1 och dansar först mot fronten, står över
ett byte på flygeln, dansar sedan från fronten, står över ett byte på
andra flygeln, varefter de dansar tillbaka till plats, där de i tur och
ordning stannar när de möter par 2
|
|||||||||||||||||||
Tur 6 Upprullning |
16 | Paren höjer armarna till valv och dam 2 leder kedjan genom valvet (efterhand som paren dansar under valvet löser kavaljererna fattningen med vänster hand och fattar efterföljande dams högra hand) och fortsätter motsols runt par 1, som står stilla, så att en snäcka bildas | ||||||||||||||||||
16 |
Kavaljer 1 gör motsols helt om och leder kedjan genom gångarna upp mot
stor ring
|
|||||||||||||||||||
Tur 7 | Efter behov |
När ringen är sluten göres en markering med handklapp (vid ny repris)
och samtliga gör motsols helt om, dansar mot ringens mitt för att fatta
arm i arm, varpå ringen göres så liten som möjligt. Därefter sträckes
väven = ringen vidgas. Detta upprepas så länge ringen kan hållas samman.
|
||||||||||||||||||
Upplysning om dansen |
|
Dansen upptecknades i slutet av 1870-talet av Eva
Wigström (1832-1901) och är återgiven i Folkdiktning och visor
upptecknade i Skåne, utan angivande av uppteckningsplats. Som ung bodde Eva Wigström i Råga Hörstad utanför Landskrona, flyttade senare till Helsingborg och därefter till Göinge härad. Eva Wigström gjorde under sommarferierna långa vandringar i Skåne (och Blekinge) för att rädda fädernearvet i skånsk folkdiktning, folktro och folksed. Den första utflykten gjordes 1878 till Helsingborgs omgivningar, 1879 besökte hon sin egen hembygd Asmundtorps och Tofta socknar i Rönnebergs härad samt Luggude, Onsjö och Åsbo härader. Dansen har placerats i Rönnebergs härad för att kunna skiljas från de andra väva vadmalvarianterna. |
||||||||||||||||||
Sångtext |
|
|||||||||||||||||||
Anm: Innehållet i
vers 3 är sannolikt endast refränger till två bortglömda verser
Beskrivning och upplysningar om dansen hämtade från "Gamla danser i Skåne" |