OXDANSEN
|
|||
Danstyp | Dans för två kavaljerer | ||
Ursprungsland | |||
Musik | |||
Koreografi | |||
Fattningar | |||
Steg | |||
Utgångsställning | De dansande A och B står mitt framför varandra, omkring ett stegs mellanrum, båda händerna i sidan, A står på damsidan och B på herrsidan |
Tur 1 A |
Upptakt och första takt i vila, gäller även övriga turer.
Vid andra taktens början bugar sig A för B och B gör djup
knäböjning. Vid fjärde taktens början bugar sig B och A gör
knäböjning. Detta upprepas vid början av sjätte och åttonde takterna.
|
|||
Tur 1 B |
A slår ut armarna med en kraftig rörelse och vrider huvudet åt höger,
samtidigt föres högra benet rakt utåt så att han kommer att lyfta sig
på vänstra fotbladet, tar därpå med högra foten ett långt steg åt
höger och för vänstra foten intill den högra (17) Härefter tar han ytterligare ett kort steg åt höger med höger fot och markerar därpå med vänster fot två gånger invid den högra under det att han samtidigt vrider huvudet framåt och åter för händerna framför bröstet med armbågarna i jämnhöjd med axlarna och knutna händer (18). Samma steg tillbaka med början på vänster fot, men med endast en markering (19 - 20). Upprepas (21 - 22), varefter händerna sättes i sidan. B dansar under tiden på liknande sätt, men börjar med vänster fot när A börjar med höger och tvärtom, så att de dansande hela tiden kommer att dansa mitt för varandra.
|
|||
Tur 2 A |
De dansande lägger höger hand på varandras huvud. Vid andra taktens
början böjer A ned B:s huvud. Vid fjärde taktens början reser B sitt
huvud och böjer samtidigt A:s. Detta upprepas vid början av sjätte och
åttonde takten, samt fortsätter därefter i hastigare tempo i likhet med
vad som beskrevs i tur 1 A.
|
|||
Tur 2 A |
Lika med tur 1 B.
|
|||
Tur 3 A |
Vid början av andra takten för båda vänster fot med ett litet hopp
framåt med hela foten i golvet. Vid fjärde taktens början föres vänstra
foten tillbaka till sin plats och med ett hopp göres så fotombyte. Detta
upprepas vid början av sjätte och åttonde takten, varefter under takterna
9 - 16 fotombyten fortsätter i hastigare tempo, så att två fotombyten
sker på varje takt.
|
|||
Tur 3 B |
Lika med tur 1 B
|
|||
Tur 4 A |
Vid andra taktens början gör båda med ett hopp vänster om så att högra
armbågarna vidrör varandra. Vid fjärde taktens början gör båda med ett
hopp helomvändning åt höger, så att vänstra armbågarna vidrör
varandra. Detta upprepas i början av sjätte och åttonde takterna och
fortsätter därefter i hastigare tempo i likhet med vad som beskrivs i tur
1 A.
|
|||
Tur 4 B |
Lika med tur 1 B
|
|||
Tur 5 A |
Vid andra taktens början räcker A med båda händerna lång näsa åt B
under det denne för upp båda händerna till öronen samt räcker ut tungan
under en ful grimas åt A. Vid fjärde taktens början utföres samma
rörelser, men nu gör A B:s rörelse och tvärtom. Detta upprepas vid
början av sjätte och åttonde takten och fortsätter i hastigare tempo
|
|||
Tur 5 B |
Lika med tur 1 B
|
|||
Tur 6 A |
Vid andra taktens början för båda hastigt högra armen med knuten hand in
under den andres armbågsveck, liksom för att boxas, samt drar därefter
hastigt armen tillbaka och vid fjärde taktens början göres samma rörelse
med vänster arm. Detta upprepas vid sjätte och åttonde takterna och
fortsätter i hastigare tempo, dock utan ledig hand i sidan
|
|||
Tur 6 B |
Lika med tur 1 B
|
|||
Tur 7 A |
Vid andra taktens början för A hastigt fram högra handen till B:s
vänstra öra, som om han gav B en örfil. och B klappar samtidigt ett slag
i händerna för att återgiva ljudet av smällen, varefter händerna åter
hastigt sättes i sidan. Vid fjärde taktens början ger B på liknande
sätt A en örfil. Detta upprepas vid början av sjätte och åttonde takten
och fortsätter därpå i hastigare tempo
|
|||
Tur 7 B |
Lika med tur 1 B
|
|||
Kort sammanfattning | ||||
Tur 1 A |
Takt 1-8 Takt 9-16 |
Långsam bugning Hastigare bugning |
||
Tur 1 B | Takt 17-24 | Utslagssteg (upprepas i varje tur) | ||
Tur 2 | Högerhand på den andres huvud | |||
Tur 3 | Vänstra foten fram | |||
Tur 4 | Höger armbåge mot varandra | |||
Tur 5 | Kavaljererna börjar räcka lång näsa | |||
Tur 6 | Högra handen knuten framför, boxning | |||
Tur 7 |
Kavaljererna börjar med höger hand örfil
|
|||
Upplysningar om dansen | ||||
Ett allmännare namn på denna dans var
"Frikassé", under vilken benämning i början av 1800-talet
dansades lite varstans i västra och södra delarna av Sverige. Anledningen
till namnet är obekant. Möjligen är den att söka i de dansandes vana att
variera dansen med nya turer, vilka tillverkades för tillfället i hart
när obegränsade antal. Sålunda har den i Karlstad, enligt uppgift av en
gammal karlstadsbo, dansats i ända till 48 turer. Benämningen
"Oxdans" lär härstamma från Karlstads gamla gymnasium. Det
rådde som bekant i de gamla gymnasierna en strängt upprätthållen
rangskillnad mellan de olika klasserna, vilken gav sig uttryck i mångahanda
former. En sådan var i Karlstad den plägseden att låta de lägre
klasserna, de så kallade oxarna, till de högre klassernas förlustelse
dansa "Frikassé", vilken då helt naturligt fick namnet
"Oxdans". Turernas ordning kunde härvid betydligt växla allt
efter andemeningen med dansen. Dansen kunde antingen, som beskrivningen här
avser att återgiva, skildra hur ett par personer från god sämja och
artiga hövlighetsbetygelser så småningom övergick i gräl och slutligen
till fullt slagsmål. Eller också kunde turerna tagas i omvänd ordning och
skulle då med sina många variationer ge en bild av hur de dumma och
obildade oxarna, genom de högre klassernas förädlade inflytande, fick
sina ursprungliga ohyfsade manér bortslipade och blev väluppfostrade män.
Det är från en gammal före detta elev vid Karlstads gymnasium, som
Skansen genom artisten Gottfrid Kallstenius förmedling hämtat oxdansen,
sådan den här beskrives. Det är av den anledningen som dansen på Skansen
utfördes i gymnasiets gamla djäknedräkt, knäbyxor, läderbälte,
djäknekappa och mjuk, bredbrättig hatt.
|
||||
Beskrivningen och upplysningar om dansen är hämtade ur "Svenska Folkdanser" tryckt 1964 |