|
|
| |
|
|
LUNDAVÄVA
|
|
Danstyp |
|
Väva |
|
Ursprungsland |
|
Sverige |
|
Musik |
|
Mazurka |
|
Koreografi |
|
Ulf Carlsson, våren 1990 |
|
Fattningar |
|
Enkel handfattning, dubbel handfattning m.m. (Ledig hand i
sidan där så är möjligt) |
|
Steg |
|
Mazurkasteg, springsteg |
|
Utgångsställning |
|
Kontra, sex par i två linjer, en kavaljerslinje och en damlinje.
Indelning 1-6 från fronten och nedåt. Alla med händerna i sidan. |
|
|
|
|
|
A1-A2 |
|
Linjevis handfattning. Damerna lyfter armarna och bildar portar, kavaljer 1 drar
övriga kavaljerer i en sladd genom portarna och tillbaka till plats. Börjar in
mellan dam 1 och 2.
|
|
B1-B2 |
|
Sladden upprepas av damerna, kavaljererna portar.
|
|
A1-A2-B1-B2 |
|
Kedja. Linjerna mot varandra och tillbaka – framåt igen och 1/2 varv höger i
höger med egen – vänster i vänster 1/2 varv med nästa i linjen – höger med nästa
osv (2 takter till varje vändning) – figuren fortsätter till egen partner
– alla bakåt ut i linjer (uppställningen har vänts upp och ned).
|
|
A1-A2-B1-B2 |
|
Par 1 och 6 (springparen) höger i höger runt 1 1/2 varv med egen –
vänster i vänster runt med nästa dansare i linjerna (damerna i
kavaljerslinjen och kavaljererna i damlinjen) – springparen höger runt med
egen mellan linjerna – väster runt med nästa dansare i linjerna – springparen
höger runt med egen mellan linjerna – dam 6 och kavaljer vänster runt 1 1/2 varv
(kavaljer 6 och dam 1 väntar med sidan mot paret i mitten) – kavaljer 1
och 6, liksom dam 1 och 6, höger i höger 1/2 varv – dam 1 och kavaljer 6 vänster
runt 1 1/2varv (kavaljer 1 och dam 6 väntar med sidan mot paret i mitten)
– springparen höger i höger med egen mellan linjerna – vänster i linjerna –
höger mellan linjerna – vänster i linjerna – avslutas med höger runt med egen.
Par 1 och par 6 har bytt plats (par 1 tillbaka närmast fronten och par 6
längst ner).
|
|
A1 |
|
Damlinjen går ned på knä, kavaljererna klappar händerna i takt till musiken. Par
6 portar upp över damlinjen – byter plats i änden på linjen
(damen under kavaljerens arm) – portar ned
över damlinjen till plats.
|
|
A2 |
|
Figuren upprepas
av par 1 ned och upp över kavaljerslinjen (som går ner på knä, damerna reser
sig och klappar händerna).
|
|
B1-B2-A1 |
|
Skjutningar. När kavaljererna reser sig börjar damerna dansa framåt och
”fångar upp” sin kavaljer med en dubbel handfattning så att paret tar 6 små
springsteg ut åt vänster, kavaljer 1 tar dubbel handfattning med sin dam och
skjuter henne 6 små springsteg åt höger – par 1 åt vänster ned mellan nästa 2
par, övriga åt höger – paret närmast fronten står över, par 1 åt höger in mellan
nästa 2 par, övriga åt vänster – paret som stod över och par 1 åt vänster,
övriga åt höger – figuren fortsätter till dess att uppställningen vänts
(avslutas med att par 6 stått över vid fronten och kommer med i figuren åt
höger). Par 6 vänder sig nedåt, bort från fronten, övriga uppåt.
|
|
A2-B1-B2 |
|
Porta och krypa. Par 6 börjar med att krypa under en port som nästa par gör –
därefter portar par 6 över nästa par, paret som portade vänder helt om – par 6
kryper under nästa pars port, liksom paret som vände i änden på uppställningen.
Figuren fortsätter till dess att par 6 åter kommit upp till fronten. Dam 6 drar
då övriga upp i en motsols sladd som de andra dansarna faller in i efter hand.
Då par 1 kommit ner till slutet av uppställningen stannar de vända uppåt.
|
|
A1 |
|
Kavaljer 1 drar övriga genom en ”dubbelport” som paren närmast fronten bildar
och upp i medsols ring.
|
|
A2 |
|
Höger runt med egen 2 varv –
vänster runt med grannen
|
|
B1 |
|
Höger hands kedja med början på egen – fram till egen på andra sidan ringen och
höger i höger runt.
|
|
B2 |
|
Kedja tillbaka till egen och höger i höger runt musikreprisen ut.
|
|
A1 |
|
Ringfattning. Alla mot mitten – tillbaka ut – mot mitten igen – ringfattningen
släpps, damerna fattar varandras händer, därefter kavaljererna framför damerna –
ringen bryts vid fronten och alla backar ut till lång linje vända mot fronten.
|
|
|
|
Inskriven som jag fått den från
koreografen / TB |
|