LÅRINGEN | |||
Danstyp | Snoa | ||
Ursprungsland | Sverige (Västergötland) | ||
Musik | Speciell (7 takter 2/4, 1 takt 3/4) Se kommentar | ||
Koreografi | Traditionell | ||
Fattningar | Polskefattning, omvänd polskefattning, enkel midjefattning ledig arm hängande | ||
Steg | Gångsteg, snoasteg, avigt snoasteg | ||
Utgångsställning | Parvis i öppen ring, enkel midjefattning |
Takt 1-7 Takt 8 Takt 9-15 Takt 16 Dansen fortsätter med växelvis omdansning med- och motsols med byte varje
8-de takt (som i originalmusiken går i 3/4 takt) Sammanfattning av Ivar Johanssons beskrivning av dansen i "Västgötadanser, del II, 1:a uppl. 1981 Kommentar: Försök dansa Låringen till en vanlig snoa.
Bytet görs med ett polkasteg på 8-de takten. Vänd under detta så att kavaljeren
har ryggen utåt inför aviga omdansningen och inåt när man skall dansa snoan. I
stället för polkasteg kan man även svikta bort andra steget i snoan efter
vändningen ett halvt varv. Ett annat alternativ är att byta omdansningariktning
efter första takten i repriserna. Den markeras ju tydligare. |
|||
Nedan följer Ivar Johanssons egen beskrivning av LÅRINGEN |
|||
Musik | Speciell |
||
Utgångsställning | Uppbjudning efter hand |
||
Fattning | Sluten fattning nr 7 (polskefattning och omvänd polskefattning)
och öppen fattning nr 2, hängande ledig arm. |
||
Utförande | För att kunna genomföra dansen kräves att man känner till musikens
uppbyggnad, som är speciell i det här fallet.Annars kommer man ohjälpligt i
otakt och blir missnöjd med sig själv och partnern. De första 7 takterna går i
2/4 takt, men sedan går den 8:e takten i tretakt. Det är likadant i båda
repriserna. Paret dansar snoa under de första 7 takterna medsols med
polskefattning, kavaljeren börjar alltså stegen med vänster fot. Under tretakten
blir det tre små steg, för kavaljeren vänster, höger, vänster, under dessa
skiftas fattningen till omvänd polskefattning och de närmaste sju takterna
dansas snoa motsols, kavaljeren börjar steget med höger fot. Dansriktningen är
hela tiden motsols som för andra danser. Vid närmaste tretakt blir det tre små
steg och skiftning av fattning och rotationsriktning och dansen förtsättes efter
behag. Det är alltså viktigt att man vet var man har tretakten och känner igen
den. Man kan mycket väl gå några steg i början av dansen med öppen fattning nr 2
för att komma in i tempot. |
||
Uppgiftslämnare | Edvin Sahlgren, Skara, född på torpet Hagen under Hökatorp i
Holmestad, 1896. Yrke: lantbrukare och snickare. Hans farfars far var knekt och
spelade psalmodikon i Fyrunga kyrka. Spelningen övergick sedan till farfadern.
Fadern drabbades av MS när Sahlgren var 11 år. Systrarna reste till Amerika.
Farfadern hade jordgolv i torpet, men en son som arbetade på Tanto i Stockholm
hjälpte till med pengar, så det kunde läggas in golv. Ungdomen dansade i
vägskälen och i stugorna, 30 - 40 personer (hopalägge) till dragspel.
Slängpolskorna var före denna tid. Skomakaren dansades som i Karlsborg och
Väring. Sara Sahlgren, född i Kinne-Vedum 1905, maka till Edvin, minns hur hon
och hennes systrar dansade Låringen i hennes barndom i smyg, fadern var religiös
och tillät givetvis inte detta. Konrad Gustavsson, Älgarås har hört talas om
Låringen och Hiöding Larsson, Vedum känner till melodin. |
||
Upptecknad | Den 18 mars 1976 av Ivar Johansson, Bredsäter, Mariestad. | ||