Takt 1-3
Omdansning medsols, tre rompedarrasteg (ett och ett halvt varv) Takt 4
"Stopp och vila". Paret stannar med markering och vilar takten ut. (Kavaljeren
som står med ansiktet mot ringens mitt, gör markeringen med höger fot, damen gör
markeringen med vänster fot)
Takt 5-7
Omdansning motsols, tre rompedarrasteg (ett och ett halvt varv)
Takt 8
"Stopp och vila". Paret stannar med markering och vilar takten ut. (Kavaljeren
som står med ryggen mot ringens mitt, gör markeringen med vänster fot, damen gör
markeringen med höger fot)
Takt 9-16
Upprepa takt 1-8
Takt 17
Omdansning medsols, ett rompedarrasteg (ett halvt varv)
Takt 18
"Stopp och vila" som i takt 4
Takt 19
Omdansning motsols, ett rompedarrasteg (ett halvt varv)
Takt 20
"Stopp och vila" som i takt 8
Takt 21-32
Upprepa takt 17-20 tre gånger (= takt 17-20 totalt fyra gånger)
Anm: Efter "stopp och vila" börjar alltid rompedarraomdansningen med
den fot med vilken markering i föregående takt gjorts.
"Berlinskan", upptecknad på 1880-talet av Nils
Andersson efter spelmannen Per Munkberg (1818-1887), Barsebäck.
Om Per Munkberg har Nils Andersson noterat följande:
Hängiven musiken, trivdes Munkberg bäst med sin fiol och sina noter... Först när han
intagit sin plats i 'spelmanskrogen' och fått liv i ungdomen, mildrades den annars något
sträva minen. Då lät han stråken med fart dansa över strängarna, och med klackarna
stampade han väldeligt takten, så det genljöd i stugan. - Tack vare sin notkunnighet
hade gubben blivit fullt införlivad med den moderna dansmusiken. Särskilt mazurkan
tycktes ha tilltalat honom. Han spelade nämligen denna dans med synnerlig förkärlek,
verklig god smak, och hade en utvald samling mazurkor på sin repertoar.
En variant till denna dans är Skåningen eller
Stoppen som dansas i 2/4 takt. |